Wójt Gminy Suwałki informuje, że w dniu 5 listopada 2021 roku (piątek) sprawy z zakresu wydawania i unieważniania dowodów osobistych oraz przyjmowania wniosków o wydanie dowodu osobistego będą załatwiane tylko do godziny 11.30
Skrócenie czasu przyjmowania obywateli w powyższym zakresie spowodowały zmiany w ustawie o dowodach osobistych.
Na podstawie art. 61 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.) i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.) zawiadamia się, że na wniosek, który wpłynął do tut. Urzędu dnia 22 października 2021 roku, PGE Dystrybucja S.A. z siedzibą w Lublinie, ul. Garbarska 21a, 20-340 Lublin reprezentowana przez pełnomocnika Eltis Paweł Gudajtis, Al. Jana Pawła II 72/36, 15-080 Białystok zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na budowie elektroenergetycznej sieci kablowej SN 20kV na działkach nr geod. 756/2, 733, 735, 443, 59/23 w obrębie Płociczno – Tartak w gminie Suwałki.
Teren objęty inwestycją nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w związku z tym postępowanie zostanie przeprowadzone w trybie ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w oparciu o przepisy odrębne.
Zgodnie z art. 10 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego w ciągu 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia strona może w tut. Urzędzie zapoznać się z zamierzeniami inwestycyjnymi wnioskodawcy, zebranymi materiałami ww. sprawie i zgłosić ewentualne uwagi i wnioski.
OGŁOSZENIE WÓJTA GMINY SUWAŁKI z dnia 27 października 2021 roku
Na podstawie Rozdziału II pkt.9 „Regulaminu naboru uczestników do udziału w projekcie pn.”Zielona Gmina IV – instalacja paneli fotowoltaicznych na potrzeby budynków mieszkalnych w Gminie Suwałki” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020”,wykonując Uchwałę nr XXVI/266/21 z dnia 8 lutego 2021 r. Rady Gminy Suwałki
Wójt Gminy Suwałki ogłasza nabór uzupełniający uczestników projektu na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych na własne potrzeby mieszkańców.
Niniejszy nabór dotyczy realizacji projektu pn. „Zielona Gmina IV – instalacja paneli fotowoltaicznych na potrzeby budynków mieszkalnych w Gminie Suwałki” realizowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (Działanie 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii, Oś Priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna).
Wniosek o udzielenie Grantu tj. deklarację uczestnictwa w projekcie należy złożyć w wersji papierowej (osobiście lub listownie) lub w wersji elektronicznej przez platformę ePuap w nieprzekraczalnym terminie do 5 listopada 2021 roku w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Gminy Suwałki w godzinach od 7.30 do 15.30.
Wnioski o Grant złożone po terminie nie będą podlegały ocenie.
Gmina niezwłocznie dokona wyboru Grantobiorców w oparciu o kryteria określone w rozdziale V Regulaminu naboru uczestników – dokument w załączeniu.
Fotowoltaiczna mikroinstalacja prosumencka zamienia energię promieniowania słonecznego na energię prądu elektrycznego. Instalacja służy do zasilania wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku mieszkalnego o napięciu 230 V. Wytworzona energia może być przeznaczona na potrzeby własne gospodarstwa domowego, czyli do zasilania urządzeń codziennego użytku np. lodówka, pralka, telewizor, ogrzewanie prądem wody itp. Minimalna moc instalacji w ramach realizacji niniejszego projektu wynosi 2,5 kW, natomiast jej maksymalna moc elektryczna nie może przekroczyć 5 kW.
Moc instalacji fotowoltaicznej musi być dostosowana do rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną Grantobiorcy, co oznacza, że ilość energii elektrycznej wyprodukowanej i odprowadzonej do sieci energetycznej przez instalację objętą grantem w rocznym okresie rozliczeniowym nie może przekroczyć 120% całkowitej ilości energii elektrycznej pobranej z sieci energetycznej przez Grantobiorcę w tym samym okresie rozliczeniowym. W związku z powyższym moc planowanej instalacji fotowoltaicznej zostanie określona na podstawie rocznego zużycia energii elektrycznej Grantobiorcy potwierdzonego rachunkami (lub innym dokumentem potwierdzającym ilośćzużytej energii) za energię za okres 12 miesięcy w latach 2019 – 2021.
Założenia dotyczące dofinansowania zakupu i montażu instalacji:
Pozyskanie środków na dofinansowanie projektu pozwoli na pokrycie maksymalnie 65% wartości instalacji brutto.
Dofinansowanie dotyczy kosztów zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych i polega na refundacji poniesionych kosztów przez mieszkańca, zwanego Grantobiorcą, co oznacza, że to mieszkaniec (Grantobiorca) najpierw musi opłacić koszty zakupu i montażu instalacji i dopiero po weryfikacji złożonych dokumentów będzie mógł uzyskać częściowy zwrot poniesionych kosztów, zgodnie z określonym w umowie procentem dofinansowania.
W celu rozliczenia Grantu – dofinansowania, Grantobiorca (mieszkaniec) będzie zobowiązany do potwierdzenia dokonanego przez siebie zakupu, montażu oraz uruchomienia instalacji fotowoltaicznej (faktura, protokół odbioru, potwierdzenie opłaty, itp.)
Wysokość grantu będzie uzależniona od mocy instalacji.
Grant może zostać przeznaczony na montaż instalacji fotowoltaicznej, z której wytworzona energia powinna być przeznaczona wyłącznie na własne potrzeby mieszkańców (Grantobiorców). Nie jest dopuszczalne wykorzystanie energii na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w tym działalności rolniczej.
Mieszkaniec przystępując do projektu zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wkład własny kosztów zakupu i montażu instalacji, który nie będzie sfinansowany ze środków europejskich;
Szczegółowych informacji w sprawie naboru wniosków udziela pracownik Urzędu Gminy Suwałki: tel. 87 565 9353, e-mail: m.zbroja@gmina.suwalki.pl w godzinach pracy urzędu.
Załączniki do ogłoszenia (do pobrania poniżej):
Deklaracja przystąpienia do inwestycji dotyczącej budowy instalacji fotowoltaicznej.
Regulaminu naboru uczestników do udziału w projekcie pn.”Zielona Gmina IV – instalacja paneli fotowoltaicznych na potrzeby budynków mieszkalnych w Gminie Suwałki” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020”.
Umowy zawierane na pokazach to najczęściej umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa np.: w wynajętych salach, hotelach, restauracjach czy świetlicach.
W takich spotkaniach najczęściej biorą udział osoby starsze, które obdarzając zaufaniem sprzedawców, często pochopnie podejmują decyzję o nabyciu danego towaru, zachęceni dodatkowo rzekomo okazyjną ceną bądź możliwością otrzymania prezentu. W efekcie nabywają oni kosztowny, często nieprzydatny towar, który w rzeczywistości można kupić za dużo niższą kwotę.
Pamiętajmy, że od tak zawartej umowy można odstąpić w terminie 14 dni kalendarzowychod dnia jej podpisania lub wydania towaru, bez podawania przyczyny. W niektórych wyjątkowych przypadkach (kiedy sprzedawca nie poinformował o prawie do odstąpienia) możliwość odstąpienia wydłuża się do 12 miesięcy od dnia jej zawarcia. Najważniejsze jest złożenie sprzedawcy oświadczenia woli o chęci rezygnacji – odstąpienie od umowy. Oświadczenie należy odesłać na adres siedziby sprzedawcy wskazany w umowie, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Zakupione produkty należy zwrócić na swój koszt przedsiębiorcy nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy, chyba, że przedsiębiorca zaproponował że sam je odbierze.
Poza umową sprzedaży, konsumenci często zawierają na pokazie także umowę kredytu konsumenckiego. Co do zasady samo odstąpienie od umowy sprzedaży jest skuteczne wobec odstąpienia od umowy kredytu, jednak z przezorności radzę wysłać również osobne odstąpienie do banku.
Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy. Oznacza to, że sprzedawca może obciążyć konsumenta kosztami przywrócenia rzeczy do stanu pierwotnego. Z zakupionego towaru można korzystać tak jak w sklepie stacjonarnym tzn. można przymierzyć kupione ubrania czy obuwie, natomiast nie powinniśmy używać kupionego materaca, naczyń kuchennych, bowiem w sklepie nie mamy takiej możliwości.
Często na poczet umowy w formie zaliczki konsument wpłaca jakieś kwoty. Wówczas w razie odstąpienie od umowy przedsiębiorca powinien, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności. Przedsiębiorca może wstrzymać się ze swym świadczeniem do chwili otrzymania zwróconego towaru lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
Lepiej zapobiegać…
Uważnie czytać umowy, nie działać pod presją czasu i naciskiem sprzedawcy
Uważać na „promocje” i wyjątkowe oferty
Nie udostępniać nikomu dowodu osobistego
Oceniać racjonalnie nasze potrzeby i analizować je z kimś bliskim
Pamiętać o 14 –dniowym prawie do odstąpienia od umowy
Gmina Suwałki 16 lutego 2021 roku podpisała z Zarządem Województwa Podlaskiego umowę na realizację projektu pn. „Zielona Gmina IV – instalacja paneli fotowoltaicznych na potrzeby budynków mieszkalnych w Gminie Suwałki”. Przedsięwzięcie polega na dofinansowaniu instalacji paneli fotowoltaicznych dla mieszkańców gminy Suwałki na bieżące potrzeby ich gospodarstw domowych.
W ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (RPOWP) planuje się objąć dofinansowaniem 71 gospodarstw domowych w celu instalacji paneli fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych w gminie Suwałki.
Wsparcie odbywać się będzie poprzez udzielenie grantu przekazywanego mieszkańcom w formie refundacji poniesionych kosztów, po zakończeniu montażu instalacji i przedstawieniu rozliczenia z przeprowadzonego przedsięwzięcia. W przypadku oszczędności powstałych w projekcie za zgodą Urzędu Marszałkowskiego liczba mieszkańców objętych dofinansowaniem może ulec zwiększeniu.
Całkowita wartość projektu: 1 998 005,00 zł.
Wartość dofinansowania ze środków UE: 1 298 703,25 zł
Planowane zakończenie realizacji: 31 grudnia 2021 roku / decyzja IZ ROPWP z 6 października 2021 r. – wydłużenie projektu do 30 czerwca 2022 roku
Inne informacje publikowane na stronie internetowej dotyczącej projektu:
Ważne informacje dla uczestników projektu – wzory dokumentów – link
Listy uczestników zakwalifikowanych do udziału w projekcie z 25.10.2021 r. – link
Lista podstawowa wniosków zakwalifikowanych do projektu pn.: „Zielona Gmina IV – instalacje paneli fotowoltaicznych na potrzeby budynków mieszkalnych w Gminie Suwałki”.
W związku z uzyskaniem zgody od Instytucji Zarządzającej RPOWP na przedłużenie terminu realizacji projektu do 30.06.2022 r., wszystkie osoby z listy REZERWOWEJ zostały umieszczone na liście PODSTAWOWEJ i tym samym zostały zakwalifikowane do podpisania umowy o powierzenie grantu.
Jednocześnie informujemy, że w związku z tym, że wartość kosztów kwalifikowanych projektu nie została wyczerpana, Gmina Suwałki planuje w najbliższym czasie przeprowadzić dodatkowy nabór deklaracji.
Szczegóły podamy wkrótce na naszej stronie internetowej.
Przedsięwzięcie pod nazwą : ”Poznaj Polskę” w 2021 roku
W ramach Przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą : „ Poznaj Polskę” , w ramach którego chętne szkoły otrzymają środki na dofinansowanie wyjazdu do znajdujących się w Polsce muzeów, miejsc pamięci, obiektów kultury, instytucji popularyzujących osiągnięcia nauki udzielono wsparcia finansowego dla Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak w kwocie 15 000,00 zł, dla której organem prowadzącym jest Gmina Suwałki.