Kontrola zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków

Szanowni Mieszkańcy,

            Właściciele nieruchomości nie podłączonych do kanalizacji położonych w miejscowościach: Okuniowiec, Osinki, Nowa Wieś, Lipniak, Wiatrołuża Pierwsza, Bobrowisko, Mała Huta, Huta, Krzywe, Leszczewek, Leszczewo, Stary Folwark, Tartak, Piertanie, Magdalenowo, Wigry, Czerwony Folwark, Burdeniszki, Cimochowizna, Sobolewo, Płociczno-Tartak, Płociczno-Osiedle, Gawrych Ruda, Słupie, Gielniewo, Dubowo Pierwsze, Dubowo Drugie, Poddubówek, Zielone Królewskie, Zielone Drugie, Zielone Kamedulskie, Kuków, proszeni są o stawienie się w Urzędzie Gminy Suwałki (pok. 138) w celu poddania się kontroli zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków w  terminie do dnia 30 czerwca 2026 r.

W związku z powyższym prosimy o dostarczeniekopii umowy zawartej z firmą asenizacyjną oraz dowoduuiszczania opłaty za wykonanie usługi.

            Urząd Gminy Suwałki informuje, że zgodnie z art.3 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2025 r. poz. 733) gminy mają obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków. W związku z powyższym zwracamy się z prośbą do właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Suwałki, które nie są podłączone do istniejącej sieci kanalizacyjnej o dokonywanie zgłoszeń posiadanych zbiorników bezodpływowych (szamba) i przydomowych oczyszczalni ścieków do gminnej ewidencji.Druk zgłoszenia dostępny jest w Urzędzie Gminy Suwałki lub na stronie internetowej www.gmina.suwalki.pl w zakładce gospodarka odpadami. Wypełnione zgłoszenie należy dostarczyć do Urzędu Gminy Suwałki  ul. Świerkowa 45, 16-400 Suwałki.   

            Jednocześnie przypomina się, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, obowiązani są do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.                                                                                 

            Ponadto właściciele nieruchomości, którzy nie mają podpisanych umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków powinni uczynić to niezwłocznie. Usługę wywozu nieczystości ciekłych mogą wykonywać jedynie przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Suwałki.

            Przypominamy, że zgodnie z Uchwałą Nr LXIII/684/24 Rady Gminy Suwałki z dnia 26 marca 2024 r. zmieniająca Uchwałę Nr XLVII/482/22 Rady Gminy Suwałki z dnia 29 listopada 2022 r.w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suwałki

  • Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani do ich opróżniania w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na rok. Częstotliwość opróżniania zbiorników powinna być uzależniona od ilości wytwarzanych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych oraz pojemności zbiornika oraz zapewniać ciągłość użytkowania zbiornika i uniemożliwiać wydostanie się nieczystości ciekłych przez zbiornik. W przypadku kiedy właściciel nieruchomości udokumentuje, że roczny pobór wody do celów bytowych na nieruchomości jest mniejszy niż pojemność zbiornika, dopuszcza się opróżnienie raz na dwa lata.

Właściciele nieruchomości wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków są zobowiązani do pozbywania się osadów ściekowych w miarę potrzeb, z częstotliwością zapewniającą ciągłość użytkowania oczyszczalni i niedopuszczenie do jej przepełnienia, jednak nie rzadziej niż raz na dwa lata. W przypadku kiedy właściciel nieruchomości udokumentuje, że producent oczyszczalni przewiduje rzadsze jej opróżnianie, dopuszcza się opróżnianie osadnika z częstotliwością określoną w instrukcji eksploatacji oczyszczalni, jednak nie rzadziej niż raz na cztery lata.

Kontrola zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków
Przewiń do góry
Skip to content