„Seniorze, uważaj na pokazach„
Umowy zawierane na pokazach to najczęściej umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa np.:
w wynajętych salach, hotelach, restauracjach czy świetlicach.
W takich spotkaniach najczęściej biorą udział osoby starsze, które obdarzając zaufaniem sprzedawców, często pochopnie podejmują decyzję o nabyciu danego towaru, zachęceni dodatkowo rzekomo okazyjną ceną bądź możliwością otrzymania prezentu. W efekcie nabywają oni kosztowny, często nieprzydatny towar, który w rzeczywistości można kupić za dużo niższą kwotę.
Pamiętajmy, że od tak zawartej umowy można odstąpić w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej podpisania lub wydania towaru, bez podawania przyczyny. W niektórych wyjątkowych przypadkach (kiedy sprzedawca nie poinformował o prawie do odstąpienia) możliwość odstąpienia wydłuża się do 12 miesięcy od dnia jej zawarcia. Najważniejsze jest złożenie sprzedawcy oświadczenia woli o chęci rezygnacji – odstąpienie od umowy. Oświadczenie należy odesłać na adres siedziby sprzedawcy wskazany w umowie, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Zakupione produkty należy zwrócić na swój koszt przedsiębiorcy nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy, chyba, że przedsiębiorca zaproponował że sam je odbierze.
Poza umową sprzedaży, konsumenci często zawierają na pokazie także umowę kredytu konsumenckiego. Co do zasady samo odstąpienie od umowy sprzedaży jest skuteczne wobec odstąpienia od umowy kredytu, jednak z przezorności radzę wysłać również osobne odstąpienie do banku.
Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy. Oznacza to, że sprzedawca może obciążyć konsumenta kosztami przywrócenia rzeczy do stanu pierwotnego. Z zakupionego towaru można korzystać tak jak w sklepie stacjonarnym tzn. można przymierzyć kupione ubrania czy obuwie, natomiast nie powinniśmy używać kupionego materaca, naczyń kuchennych, bowiem w sklepie nie mamy takiej możliwości.
Często na poczet umowy w formie zaliczki konsument wpłaca jakieś kwoty. Wówczas w razie odstąpienie od umowy przedsiębiorca powinien, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności. Przedsiębiorca może wstrzymać się ze swym świadczeniem do chwili otrzymania zwróconego towaru lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
Lepiej zapobiegać…
- Uważnie czytać umowy, nie działać pod presją czasu i naciskiem sprzedawcy
- Uważać na „promocje” i wyjątkowe oferty
- Nie udostępniać nikomu dowodu osobistego
- Oceniać racjonalnie nasze potrzeby i analizować je z kimś bliskim
- Pamiętać o 14 –dniowym prawie do odstąpienia od umowy
W razie pytań zachęcam do kontaktu: tel. 87 5659277, e-mail: prk@powiat.suwalski.pl
Anna Micielica
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatowe w Suwałkach